Daisypath Anniversary tickers

Puding Kasih Bertaut

salam..hrni just nak bg resepi puding yang sgt2 cntik...
xley tahan aku nengok berdesuppp dpt resepi trs aku buat...
ada jgk member2 yang mintak resepi ni..hope dptlah membantu..
sng aku trs copy n paste n trs inbox koorg...

resepi by kak zaharah yang mmg pndi masak n uat kuih muih

Bahan A

  1. 1/2 paket @ 2tsp serbuk agar2 (dr sepelet 10gn serbuk agar2)
  2. 300ml air
  3. 200ml santan --aku guna susu cair
  4. 1/2 cwn gula
  5. 1biji telur
  6. 2@3 jns pewarna & perisa (xnk guna pun xpe hnya pewarna)    
cara2nya:
  1. mskkna serbuk agar2,gula & air ke dlm periuk dan msk hgga gula & serbuk agar2 larut (kecilkan api)
  2. pchkan telur ke dlm santan & kacau sikit dgn garfu,tuang ke dlm periuk berisi agar2 td & kacau sebati & mskkan hgga mendidih (ats api perlahan taw) stlh mendidih ttp api
  3. bhgikan larutan agar2 td kpda 2@3 bhgian  & mskkan pewrna & perisa kacau sebati bhgian & tuangkan ke dlm mould yang koorg suka.biarkan ia keras dlm peti
  4. stlh keras keluarkan agar2 dr mould @ kacau guna bekas y besar sbgi mould td masukkan semua agar2 td kedlm satu bekas lain y lbh besooo   
Bahan B
  1. 1 paket serbuk agar2 10gm
  2. 1 liter air
  3. 100gm gula melaka @ nise
  4. 2helai daun pandan 
Cara2nya;
  1. mskkan semua bhn diatas ke dlm periuk dan masak hgga larut & mendidih
  2. ttp api & tapis larutan agar2 
Cara menyediakan puding:
  1. tuang larutan agar2 B ke dlm bekas y berisi semua agar2 A 
  2. biarkan keras & sejukkan dlm peti ais

hmmmm klu tgk cm rumit kan nk uat puding ni..tp sng jer..try dulu br th sng ke ssh
actually aku mmg suka uat bnde n masakan yang simple n nmpk cntik...
jommmm tengok hasil yang aku uat....






cam dlm belas kaca gitu kan :)





amacam ok tak...penak dimakan time2 br kuar dr peti sejukk..sejukk je tekak aku lg2 time cuaca panas huh!!
must try.... yer..ok selamat mencuba n selamat beramalll

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...