Daisypath Anniversary tickers

pecal ikan pari

today...aku masak pecal ikan pari....
mcm pandai masak jer gaya nyer...
actually ini makanan kegemaran aku..mmg kena ngn Java throat aku nie...
masakan pecal nie mmg terkenal dikalangan orang2 johor...

resepi !! aku hanya curi2 pandang masa arwah mak aku masak dulu....arwah masak mmg terbaekkk
rindu plak ngn masakan arwah mak...

meh aku tunjuk cara resepi stail aku....



4 or 5 ketol cekor
daun cekor yang dihiris
bawang putih (dibakar seketika)
bawang merah juga dibakar
ikan pari digoreng..nak lg mantop.. dibakar (ikan keli pun boleh)
cili giling satu sudu nk pedas 2sudu
leh tambah cili padi klu yang suka pedas...
santan
garam
minyak

1) tumbuk bawang merah ,bwg putih & cekor tadi sehingga lumat
2) kemudian panaskan minyak dalam kuali
3) masukkan cili giling hingga naik minyak
4) masuk kan santan
5) kemudian masukkan bahan yang ditumbuk tadi
6) masukkan ikan yang di goreng or dibakar tadi (aku goreng jer)
7) masukkan garam secukup rasa
8) last masukkan daun cekor yang tlh dihiris
9) try lah rasa klu xberape nk uhmmmm..pepandai lah tambah garam or kiub PASTI SEDAP hihi

huh...mmg aku suka gilooo mkn pecal ni..pasti menambah2...& lemak pun akan bertambah kat bdn aku..ahakss....

oooohhhh dah kenyang,,ok lah nk p cuci pinggan sat......zassssssssssss

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...