Daisypath Anniversary tickers

pizza by nur..

semalam kebetulan ada tetamu nak berbuka puasa dirumah..so nak trylah uat piza sendiri..mula2 xconfident jugak..tp gagahkan jugak untuk membuatnyer...xcuba xth kan..

ok resepinye>>

mini pizza tgklah pd koorg nk uat besar mana,

250 tgpg gandum
2 sb susu tepung (xnak pun xpe)
1 sb mentega
1 sk garam
2 sk gula
160ml air suam
1 1/2 sk yis mauripan

untuk topping (suke ht nak pki ape yer) tp aku uat seperti bhn2 dibwh ini,

crab @ sosej @ udang
bawang besar dihiris2
lada bengala merah n hijau
nenas dipotong2 klu mls beli y dlm tin ajer sonang
isi ayam (ikut suke lah nak y berperisa satay lg sodap)
sos tomato @ sos cili brand life (aku guna sos cili)
cheese (byk ada jual kat supermarket aku pki mozzarella)



1)satukan yis bersama air,gula,garam,rendam sehingga berbuih dlm 10min @ 15min mcmtu
buat lubang ditengah2 tepung,masukkan bhn tadi kemudian ratakan,uli lg masukkan mentega y telah   dicairkan dan uli lg..


2) perapkan doh didlm bekas dan tutup mengunakan tuala kecil selama 1jam,keluarkan doh hentak2 sdkt bg angin kuar..kemudian bhgikan kpd beberape bhgian dan canaikan bulat2


3) ni bahan untuk topping ,bila doh dah perap selama 1jam,canai mcm bntuk bulat seperti diatas..n sapukan sos cili n teraburkan bhn2 seperti gambar diatas..


4) teraburkan cheese,sebelum nak bakar sediakan dulang @ loyang aku pki penutup periuk ajer..kemudian griskan dgn mentega biar xmelekat..


5) bakar dlm 20minit,dlm suhu 160c tu pun kena tgk tebal mana doh koorg,sbb aku first time uat,so xde pndai mana,main agk2..tq kat suzi n faiz azrin bg oven brand cornell ni hadiah di hr perkhawinanku..pemberian drpada mereka berdua sgt2 dihargai..luv u ols..


ni piza y pertama aku bakar selama 40min suhu 160c..hasilnyer doh aku keras..so uat y baru hihi, xper permulaan bg aku y tak prnh uat mmg mcmtu..br advance sikit



ni hasil kedua alhamdullilah menjadi bolehlah dimakan..uat tipu2 tekak laki aku..tp akhirnyer licin juga..
pasni lamelah aku n hubby x pi mkn pizza hut..hahaha..pesanan!! bile first time buat ape jua resepi xjdk cuba n cuba buat lagi..n boleh rujuk mana2 resepi kat internet rerajin search..sekian

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...