Daisypath Anniversary tickers

resepi karipap by nur!!

hehe teruja makk...
akhirnyer menjadi jugak karipap aku ,first time uat ni..selalu uat inti kulitnyer aku pki popiah jer...
but now aku dh pndai uat kulit popiah..rupernyer sonang jer..tq kat kawan aku Norseriwati...dialah y bg resepi kulit karipap kat makkk ni...

tp jenuh lah klu sorang yang buat..aku lah y buat inti,aku lah uli tepung,akulah y pentil kelopak karipap,akulah y goreng,n aku n laki aku y makan...meh aku kongsi sikit resepi by aku hehehe...


untuk tepung...

1 cawan minyak panas
1 kilo tepung gandum
3cawan air
1 1/2 garam

*masukkan tepung kedalam bekas besar,then masukkan sikit demi sedikit minyak y panas tadi ,gaul pki   senduk
*masukkan air y bercampur garam tadi ..gaul rata dgn tangan uli sehingga tepung tu kenyal @ xmelekat lg

untuk inti...

*kentang y dipotong dadu
*udang kering ditumbuk
*cili giling
*rempah kari
*bawang putih ditumbuk
*bawang merah ditumbuk
*daging burger( kalau suka)
*cili ditumbuk
*daun sup
*garam

goreng bahan y ditumbuk,kemudian masukkan cili giling,rempah kari,daging burger..
kemudian masukkan kentang y dipotong dadu tu,masukkan air sedikit,biar sampai empuk,kemudian masukkan garam n perasa sedikit..last masukkan daun sup...


taraaa siap sudah aku punya karipap,byk gak lah dapat guna 1 kilo tepung,tu pun tepung  lbh,sbb intinyer xcukup..hehehe..sgt berpuas hati bila hubby kata sedap...pasni nk cube uat kuih lain plak...at least th gak lah buat kuih...amat beza yer bila uat sendiri ngn beli pki tunjukkk ajer....hehehe..

sekian

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...